قم، تهران و مشهد؛ سه شهر ولخرج در مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی

قم، تهران و مشهد؛ سه شهر ولخرج در مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی
 
محمد فرزانه، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد از جایگاه سوم مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی این شهر بعد از شهرهای قم و تهران خبر داده است.

با وجود چنین آماری، مصطفی اسماعیلی، رییس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو این آمار را نیز زیر سوال می برد و می گوید: معلوم نیست چنین آماری از چه منبعی به دست آمده است.
 
او ادامه می دهد که عجیب نیست که تهران رتبه اول مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی را داشته باشد اما در مورد دو شهر دیگر یعنی قم و مشهد اصلا تایید نمی کنم.

در کنار این مقام صنفی مسئول، گروه سنجش آماری پیمان و همکاران نیز نتایج جالب دیگری به دست آورده‌است. از نظر ارقام اسماعیلی مطلق، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، البرز، خراسان جنوبی، مازندران و ایلام، استان‌هایی بوده‌اند که زنان «پانزده‌ ساله و بیشتر» آنها، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی منتخب را در این تحقیق داشته‌اند.

 به طوری که هر زن پانزده ساله  و بیشتر استان البرز، با هزینه ۲۱ هزارتومان در ماه نسبت به هر زن «پانزده ساله و بیشتر» استان قم با مبلغ ۳۵۰۰ تومان در ماه حدودا ۶ برابر برای کالاهای منتخب آرایشی درسال ۱۳۹۳ هزینه کرده است. همچنین کمترین هزینه را زنان «پانزده ساله و بیشتر» استان‌های قم، گلستان، کرمان، یزد، گیلان برای این کالاها پرداخت کرده‌اند.
 
در هر حال تعدد آمار و آن هم بدون منبع معتبر نشان از این موضوع مهم داردکه در بخش استفاده از لوازم  آرایش هم مانند بسیاری دیگر از حوزه ها آمار دقیق و قابل استنادی وجود ندارد، اما از نحوه مشاهدات مردمی و نیز گردش مالی بازار لوازم آرایش ،می توان نتیجه گرفت خرید و مصرف این  مواد  سهم قابل توجهی در سبد هزینه خانوار دارد و بویژه وقتی دختران نوجوان گرایش بیشتری به استفاده از مواد آرایشی دارند، باید دلایل و چرایی آن  را  مورد واکاوی قرار داد.

منبع:سلامت آنلاین


برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان


خرید بک لینک